BOKA TID TANDHYGIENIST

PROBLEM MED DÅLIG ANDEDRÄKT

Dålig andedräkt som också brukar kallas halitosis kan orsakas av många olika saker. Man tror ofta att odören kommer från magen, men det stämmer inte alltid. Det vanligaste ursprunget är munhålan. Många som har dålig andedräkt är ofta omedvetna om det och om orsaken finns i munhålan kan tandläkaren ofta identifiera problemet och hjälpa dig. Rengör ofta genom att boka tid hos tandhygienisten i Halmstad ellr Helsingborg

Så vet du om du har dålig andedräkt
Om du sätter handen för munnen och luktar säger det inte så mycket, eftersom du är van vid dina egna lukter. Luktar du istället på ett koncentrat från munnen kan du ofta känna mer. Ett tips är att ta en tandtråd och för samma del av tråden mellan många eller alla bakre tänder. Sätt tråden under näsan och lukta.

Du kan också pröva att skrapa saliv från tungans bakre del med en plastbit och lukta. Alternativt slicka på armen, låta det torka och sedan lukta. Om det känns okej att fråga din familj eller dina vänner så är det det bästa. Gärna flera, eftersom din närmaste omgivning också kan vara van vid din andedräkt och därför kanske inte känner dina odörer lika starkt.

Orsaker till dålig andedräkt

Mat

Det du ätit kan kännas i din andedräkt. När mat tas upp av kroppen transporteras nämligen födoämnen via blodbanan till lungorna. Ibland utsöndras små molekyler med utandningsluften. Vitlök är ett känt exempel.

Bakterier och plack.

Munnen är alltid full med bakterier. Det är normalt. Man skall ha en stabil bakterieflora i munnen och bakterierna fyller en viktig funktion bland annat i samband med matsmältningen.

Plack som bildas på tänderna består av mikroorganismer som är naturligt förekommande i munhålan och i regel är de ofarliga. Däremot om man inte borstar bort placket som bildas kan mikroorganismerna bygga upp ett tjockt lager och underst mot tandytan ställs de om till anaerob andning. När detta sker börjar syror produceras och detta leder vidare till demineralisering av den närliggande tandytan och därtill tandkaries. Saliven som har en neutraliserande effekt i munhålan kan inte tränga igenom placket och kan därför inte återföra mineraler till tandytan.

När detta tjocka lager plack blir mineraliserat bildas tandsten.

Muntorrhet

Muntorrhet också kallat xerostomi kan ge dålig andedräkt. Saliven har en skyddande funktion och hjälper till att skölja rent i munnen. Den har också en bakteriedödande funktion. Man kan säga att ju mindre mängd saliv, desto fler bakterier kan häftas fast på tändernas yta.

Salivproduktionen är alltid sämre under natten. Då frodas bakterierna. Därför är det ett absolut måste att borsta riktigt rent innan läggdax.

Muntorrhet kan bland annat orsakas av ett flertal mediciner, återkommande munandning och systemsjukdomar. Om du ofta känner dig muntorr kan din tandhygienist eller tandläkare hjälpa dig med råd och eventuell behandling.

Rökning

Rökning ger alltid dålig andedräkt – något som rökaren själv sällan känner, men nästan alltid omgivningen. Rökning missfärgar dessutom tänderna, minskar smaklökarnas förmåga och irriterar slemhinnan. Tobaksrökare löper en mycket större risk att drabbas av tandlossning. Cancerrisken är också avsevärt högre hos rökare. Din tandhygienist/tandläkare är alltid uppmärksam på eventuella tecken på sjukdomar associerade med rökning. Det finns hjälp att få om man vill sluta röka. Var inte rädd för att fråga om vart du kan vända dig.

Sjukdomar

Olika sjukdomar kan ge dålig andedräkt. Exempelvis lokala infektioner i näsa och hals, kroniska bihåleinfektioner, kroniska bronkiter, diabetes och magsjukdomar.

Om din tandläkare anser att din mun är frisk och ren kan han eller hon remittera dig till en läkare för att utreda eventuella andra orsaker.

Tandlossning

Ett varningstecken vid tandlossning (parodontit) kan vara en konstant dålig andedräkt och/eller dålig smak från munnen.

Förebygga dålig andedräkt

En god munhygien och behandling av eventuell tandlossningssjukdom är viktigt för att bli av med en dålig andedräkt.

• Regelbundna besök hos tandläkaren eller tandhygienisten för rengöring och kontroll är en förutsättning för en hälsosam och välluktande mun.
  • Borsta tänderna morgon och kväll med en fluortandkräm. Undersökningar visar att odören ofta kommer från de bakre delarna av tungan. Borsta därför även tungan, eller använd tungskrapa.
  • Använd tandtråd eller något annat alternativ för rengöring mellan tänderna en gång om dagen. Innan läggdags är att föredra.
  • Om du har avtagbara proteser så ta ut dem på natten om inte din tandläkare/tandhygienist rekommenderat annat. Det finns också rengöringstabletter och andra husmorsrecept för att hålla din protes ren och fräsch. Fråga din tandläkare eller tandhygienist.
  • Munsköljningsmedel har oftast en högst tillfällig effekt på dålig andedräkt. Många gånger har det en minimal effekt. Om du regelbundet måste använda medel för att dölja en illaluktande andedräkt rådfråga istället din tandläkare eller tandhygienist.
  • Sockerfria tuggummin hjälper till viss del. Främst genom att de stimulerar salivproduktionen.
  • Om du tror att du har en konstant dålig andedräkt skriv ned vad och när du äter under 3-7 dagar och visa för din tandläkare eller tandhygienist. Informera alltid om du har fått någon läkarbehandling och/eller nya mediciner sedan ditt senaste besök.

ALLMÄNNA FÖRFRÅGNINGAR

• info@dailydental.se

• DailyDental Halmstad,
    Stellan Mörners gata 14

• DailyDental Helsingborg,
    Henry Dunkers Plats 3,
    252 67 Helsingborg

För kontakt utanför öppettider hänvisar vi till vår mejl: info@dailydental.se

Sena återbud inom 24 timmar innan avtalad tid kan komma att debiteras med 500kr.

Måndag 08:00 – 14:00
Tisdag 12:00 – 18:00